mandag 5. september 2011

Kapittel 1: Oppdrag

Greit, jeg tenkte vel i utgangspunktet at jeg skulle skrive ett innlegg for hvert oppdrag, men så så jeg at, mye interessant har jeg faktisk ikke å si om hvert oppdrag jeg har gjort i sommer, så da går jeg like gjerne gjennom alle oppdragene i ett enkelt innlegg. Men, fortvil ikke, jeg har fremdeles masse annet interessant å fortelle om i senere innlegg, så det kommer både et kapittel 2, og kapittel 3 også.

Jeg velger å starte en regntung ettermiddag i april. Jeg og min venn Jørgen satt på Den Gode Nabo da Jørgens gamle sjef (Jørgen har jobba på Nabo'n), lurte på om han kunne være bartender på 90-tallsfesten som skulle arrangeres i trondheim spektrum om en uke. Deretter fikk jeg spørsmål om jeg også klarte å sjenke øl, og sånn endte jeg opp som bartender på 90-talsfesten i spektrum. Nå tenker du kanskje at 90-tellsfest ikke akkurat er tidenes kuleste konsept, og der har du helt rett. Line-up'en bestod av 90-talls-stjerner som Vengabpys og E-Type, og tiltrakk seg tilsvarende klientell. Utgangspunktet var vel ikke optimalt, men jeg overlevde kvelden, men erfaringsmessig var vel ikke det her det helt store. Jeg vet ikke egentlig om jeg har så mye mer å si om bartendergiggen, mest fordi jeg har forsøkt å fortrenge den, så det er vel ikke stort mer jeg husker enn det jeg allerede har sagt.

Neste oppdrag var hakket mer hyggelig, og hakket mindre stressende. Jørgen (ja, han fra forrige avsnitt) jobber for tiden som tekniker på teaterhuset Avant Garden i Trondheim, og i sommer, mens det var forestillingsfri, spurte han om jeg kunne hjelpe han med å male teatersalen svart. Den observante leser skjønner kanskje greia her, med at måten man får seg småjobber på, er å ha gode venner. Å male var akkurat så hyggelig som maling skal være. Vi drakk kaffe, hørte på skrillex, og malte veggene svart. Et jevnt over hyggelig oppdrag.

Det siste oppdraget jeg har hatt, fikk jeg gjennom Ann Kristin, som som jeg har delt kollektiv med i vår. Hun skulle jobbe som vikar for Coop på matfestivalen i Trondheim i slutten av juli. De trengte flere til å jobbe, og jeg var ikke veldig vanskelig å be. I tre dager sto jeg i et telt ved vår frues kirke, og grillet kylling, masse masse kylling, til skandaløst mange mennesker. Jeg tror faktisk det var flere som kom innom standen vår og kjøpte kyllingtallerken til middag alle tre dagene matefestivalen varte. Jeg dømmer ingen, men jeg skal vel være så ærlig og si at jeg nok ville valg annerledes om jeg hadde vært på matfestival (men for all del, kyllingen var god, det var den).

Det var den korte versjonen av det jeg har gjort for penger så langt. Neste innlegg regner jeg med at kommer til å handle om ting jeg har gjort, men ikke fått penger for. Nysgjerrig på hva det kan være? Vel, innlegget kommer plutselig, så da blir du nok bare nødt til å komme innom bloggen med jevne mellomrom :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar