onsdag 21. september 2011

Kapittel 3: Deltidsjobb

Jeg kaller dette kapittlet deltidsjobb, men egentlig er det en oppsummering av hva jeg har gjort siden august, som jeg ikke har fått skrevet om enda.

Jeg har nemlig skaffet meg en deltidsjobb, ved siden av arbeidsledigheten. Min nye tittel er "telefonintervjuer" hos Norstat i Trondheim. Denne jobben går ut på å ringe rundt til folk og gjennomføre spørreundersøkelser. Jeg hadde første arbeidsdag 3. september, og siden jeg både trenger pengene sårt, og har mye fritid som arbeidssøkende, har jeg de siste tre ukene jobbet ganske mye.

Til å begynne med jobbet jeg om kvelden og i helgene, fem timer om dagen. Norstat er egentlig en veldig gunstig arbeidsgiver, spesielt for studenter. Dette er en type jobb som tiltrekker seg mange studenter, og Norstat har vært veldig flinke til å tilpasse seg dette ved å være fleksible i forhold til arbeidstid. Det eneste de krever er at man jobber minst to dager i uka, og at man i hvert fall har én dag i uka fri. Som følge av dette har jeg jobbet 6 dager i uka i snitt de siste tre ukene, og sånt blir det jo penger av.

Det er bare en ugunstig ting med å jobbe kveldstid, og det er at selv om jeg jobber seks dager i uka, så får jeg uansett ikke jobbet mer en 30 timer i løpet av en uke, noe som fremdeles bare er 75 % av en vanlig fulltidsstilling. Like etter at jeg startet fikk jeg derimot en melding fra Norstat om at det også var behov for folk til å jobbe på dagtid, og når alle vennene mine enten er på jobb eller skole på dagen, og har fri på kvelden, mens jeg, frem til da, hadde hatt fri på dagen, og jobbet på kvelden, så passet dagtidsjobbing meg perfekt. I tillegg betød det at jeg kunne jobbe åtte, og ikke bare fem timer om dagen, noe som fører til at, selv om jeg jobber en dag mindre, så får jeg likevel jobbet ti timer mer hver uke, enn om jeg skulle jobbet dagtid. Problemet var bare at dagtidsjobbinga krever at man har litt erfaring som telefonintervjuer, og jeg fikk melding om at det var behov for folk på dagtid etter bare å ha jobbet der to dager.

Jeg fikk derfor beskjed om at jeg måtte få litt mer erfaring som intervjuer, før jeg kunne jobbe på dagtid, men etter en og en halv uke med kveldsjobbing fikk jeg endelig tilbakemelding på at det var greit at jeg jobbet på dagen. Dette skjedde i forrige uke, og i dag (onsdag) har jeg hatt min femte dag på jobb på dagtid.

På en måte er det veldig godt å jobbe dagtid. For det første får jeg mer ut av dagene, enn når jeg jobber åpå kvelden, i tillegg får jeg jobbet mer når jeg først er på jobb, så jeg tjener mer penger pr arbeidsdag. Ulempen er først og fremst at det byr på en utfordring når det gjelder jobbsøking. Det er vanskligere å få tid til å ringe arbeidsgivere og forhøre seg om jobber når man selv jobber fra åtte til fire hver dag. Jeg tror jeg har kommet frem til en løsning på problemet, men det tenkte jeg at jeg skulle vie et eget innlegg til (neida, det er ikke en veldig intrikat plan, men jeg synes brae ikke den er relevant til dette kapittlet).

Nå ble dette et veldig seriøst og kjedelig innlegg, men jeg måtte bare skrive det, sånn at jeg er ajour i forhold hvordan jeg ligger an med jobbing og jobbsøking. Et annet problem med denne "deltidsjobben" jeg har skaffet meg er jo at arbeidsdagen min kommer til å være mindre oppdragsbasert enn hva den har vært frem til nå. Derfor tenkte jeg at jeg skulle prøve å skrive litt mer om andre sider ved arbeidsledigheten også. Nå begynner denne bloggen å virke enormt traust, til og med jeg synes det, men det er bare fordi jeg trenget å få skrevet ned dette innlegget, sånn at jeg fremover kan oppdatere om ting som skjer, og ikke ting som har skjedd for lenge siden, så det kommer til å bli bedre fremover (jeg lover, æresord altså!). Så derfor må du fortsette med å følge bloggen, for den blir bedre, og jeg skal også prøve å skrive mer enn ett innlegg i uka fremover...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar