fredag 30. september 2011

Kapittel 4: NAV

"-Velkommen til barnehagen. Her skal vi lære dere unnasluntrere at du ikke bare kan sitte på rævva og vente på at dagpengene fra NAV dumper inn på konto, nå er det på tide at dere skaffer dere en jobb". Nei, greit, det var vel ikke ordrett det saksbehandleren hos NAV sa, da hun åpnet fellesmøtet, men hun kunne like gjerne ordlagt seg på denne måten, for det var sånn jeg oppfattet det.

Klokka er 10:00 på morgenen, og det er tydelig at dette er litt i det tidligste laget for noen. Vi var ti stykker, alle tidlig i 20-årene, i et møterom designet for i hvert fall det tredobbelte, i bygget til nav-østbyen denne tirsdagsmorgenen. Saksbehandleren åpner foredraget med å snakke om at NAV i Trondheim for tiden har ungdom i alderen 18-25 år som satsningsområde, og at det er derfor vi er blitt kalt inn til møte. Hensikten er å lære oss å søke jobber, og dytte oss et lite steg i riktig retning for at vi skal få oss en jobb. Deretter viser hun oss litt statistikk om de arbeidsledige i Trondheim i alderen 18-25 år, og trekker frem at det er et problem at de fleste som ikke klarer å skaffe seg jobb i Trondheim i denne aldersgruppa aldri har fullførst videregående. Jeg følte meg umiddelbart malplassert. "Hva gjør jeg her?" tenkte jeg. Jeg har en mastergrad i statsvitenskap, og hun legger lista på et nivå som tilsier at hun skal prate med en gjeng videregående-dropouts.

De første 20 minuttene satt jeg seriøst og vurderte om det i det hele tatt var hensiktsmessig å bli sittende. Saksbehandleren fortsatte med å fortelle at om man skal få seg jobb, er man nødt til å være oppsøkende selv, og ikke bare vente på at en jobb skal dette ned i fanget ditt. Du er nødt til å lete, og ta kontakt med potensielle arbeidsgivere. Det å søke jobber er i seg selv en heltidsjobb. Det er potensielt sett det mest demotiverende jeg har sittet og hørt på i forhold til arbeidssøking siden jeg begynte å lete etter jobber i starten av juni. Vi var tydligvis kalt inn fordi vi var så håpløse at vi ikke klarte å skaffe oss en jobb på egenhånd, og dette visste NAV veldig godt.

Heldigvis endret tonen seg etter hvert, og da det første 20 minuttene med"oppdragelse" var unnagjort begynte vi endelig å komme inn på faktiske tips og triks om jobbsøking, og da møtet var over satt jeg faktisk igjen med en følelse av at det hadde vært et veldig nyttig møte. Vi fikk tips om hele søkerprosessen, både hvordan man burde utforme søknad og CV, hva arbeidsgiverne ser etter, litt tips rundt intervju, hvordan man går frem når man oppsøker potensielle arbeidsgivere osv. Selv om mye er ting man har hørt før i andre sammenhenger, er det alltid greit å få oppdatert ting på nytt. I tillegg fikk jeg svar på et par spørsmål som jeg hadde sittet og tenkt på, uten å måtte stille disse spørsmålene selv.

Selv om det startet ganske treigt, ble det til slutt et møte jeg fikk en del ut av, og jeg satt faktisk igjen med inspirasjon til å søke nye jobber, Jeg tror også de søknadene jeg har sendt ut etter jeg var på møtet har vært av høyere kvalitet enn de jeg sendte ut i august (selv om tilbakemeldingene har latt vente på seg...), så da er det bare å søke videre, så kanskje jeg plutselig får meg en mer ordentlig jobb enn Norstat-jobben snart. Jeg venter i spenning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar